1

1
1

Творча лабораторія вчителя


Тема: Пряма мова, її види. Розділові знаки при ній.

Мета : актуалізувати знання учнів з теми «Пряма мова», наголосити на важливості способів передачі чужого мовлення; удосконалити вміння і навички розпізнавати речення з прямою та непрямою мовою, правильно використовувати їх у мовленні, систематизувати знання розстановки розділових знаків при прямій мові і діалозі; розвивати логічне мислення, самостійність суджень, вміння узагальнювати; виховувати почуття відповідальності за красу природи.
Тип уроку: повторення та узагальнення вивченого.
Хід уроку

І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
-          записати на дошці варіанти відповідей.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-          чим відрізняються речення, записані на дошці?
Маринка сказала, що любить уроки малювання.
Маринка сказала: «Я люблю уроки малювання.»
IV.  Повідомлення теми уроку.
V. Основний зміст роботи.
  1. Робота з підручником.
-          Прочитати та запам’ятати теоретичний матеріал на стор. _________
-          Виконати вправу ______________
  1. Творчий диктант.
-          переробіть речення на пряму мову, використовуючи двокрапку.
1.Юра радісно вигукнув, що його мама найкраща.
2.Юля сказала, що давно мріє побувати в театрі.
3.Сергій сказав, що він довго шукав цю книжку.
-           переробіть речення, використовуючи тире.
  1. Творче конструювання.
-          З поданих слів і розділових знаків складіть речення з прямою мовою.
1.Я сказав другові: «Не чіпай цю квітку!» 2. «Природі необхідне наше піклування!», - промовила Катерина. 3. «Не хочу бути ворогом для маленької квітки», - подумав Павло. 4. Іринка крикнула: «Не смій ламати гілку!» 5. Ведуча повідомила: «Кожного дня до Червоної книги потрапляють нові екземпляри.»

VI. Закріплення вивченого.
Бесіда.
-          що таке пряма мова?
-          які розділові знаки ставляться при прямій мові? від чого це залежить?
-          для чого необхідна пряма мова?
-          наведіть приклади прямої мови.
VII. Оцінювання результатів роботи учнів.
VIII. Підсумок уроку.
ІХ. Домашнє завдання.
Вивчити ________________

Вправа _________________

Урок № 41
Тема. Діалог. Тире при діалозі.

Мета: створити умови для поглиблення знань про діалог і розділові знаки при діалозі; формувати вміння правильно конструювати і грамотно записувати діалог; сприяти розвитку мовотворчості учнів, логічного мислення, зв’язного мовлення; підвищувати культуру усної і писемної мови; впливати на виховання взаємної поваги, толерантного ставлення до думки співрозмовника; працелюбності.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

                                                                  
Хід уроку
І.Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.     Слово вчителя.
Сьогодні ми поговоримо про те, як бути приємним співрозмовником.
Адже протягом дня ви спілкуєтеся з багатьма людьми. З ким?
Це велике щастя – вслухатися у звучання чудових слів людської мови, спілкуватися, ділитися з людьми своїми враженнями, радістю.
Хіба це не радість – ходити щедрою землею, вслухатися у поскрипування снігу, шелест листя, шепіт трав! Хіба це не щастя – любити маму, разом з друзями усміхатися сонечку і людям? І вміти про все це розказати? Але як?

2.     Послухайте підслухану розмову вранці.
-         Доброго ранку, синочку! Ти вже встав?
-         Встав, встав, А тобі що?
-         Як тобі спалося? Що снилося?
-         Ну чого причепилася з самого ранку?
-         Та я ж нічого, мій хороший! Іди ж , синочку снідати.
-         Дай спокій! Я ще маю час. Не спішу.

3.     Бесіда з учнями.
-         Вам сподобалася розмова?
-         А чому?
-         Чи є у нашому класі такі, що впізнали б себе у цій розмові?
-         А як ви зустрічаєте ранок?
-         Які слова використовуєте?
-         Які слова привітання знаєте?
-         Скільки людей бере участь у розмові?
-         Що таке діалог?

4.     Покладання мети.

Діти ставлять перед собою завдання.
-         Що маємо вивчити?
-         Чого маємо навчитися на уроці?
-         Які правила спілкування ви знаєте?

ІІІ. Актуалізація опорних понять
1.Бесіда:
-         Що таке пряма мова?
-         На що вказують слова автора?
-         Чи є при діалозі слова автора?
-         А що таке діалог? Монолог? Репліка?
-         А як назвемо розмову багатьох осіб?
2. Складання і запис схем розділових знаків при прямій мові і при діалозі.

IV. Основний зміст роботи.

1.Робота з підручником .
Вправа ____________
2. Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу
Стор. ___________
3. Складання опорної схеми.

Розмова
двох осіб
        Хлопчик запитує дідуся:
-         Що у світі найкрасивіше?
-         Найкрасивіше – це праця людська, - каже дідусь.
-         А що ж найпотворніше?
-         Те, що пускає працю на вітер, - продовжує старенький.

V.               Закріплення вивченого.

1.     Робота з текстом.
·        Прочитати текст в особах. Визначити основну думку, пояснити розділові знаки.
·        Дати відповіді на питання:
-         Якого Івана можна назвати героєм?
-         Чому?
-         Який подвиг він здійснив?

Були собі два Івани. Два мрійники. Хотіли для людей добро зробити, щоб їх героями назвали.
   Ось перший Іван каже:
-         Вийду на високу гору, сяду на камінь.
-         Для чого? – питає другий Іван.
-         Щоб було видно, коли люди покличуть мене на подвиг, - відповідає перший Іван.
-         А я піду до людей, - сказав другий, - посаджу сад, викопаю криницю, допоможу будинки будувати.
Так він і зробив. А перший Іван все чекав, коли його на подвиг покличуть.

VI.           Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VII.        Підсумок уроку.
VIII.    Домашнє завдання.
Вивчити __________

Вправа ___________


Немає коментарів:

Дописати коментар